Jak poznat namrzlou silnici


Asi není třeba říkat, že jízda v zimních měsících nebývá zrovna nejbezpečnější. Problémem je především fakt, že jízdní vlastnosti automobilů se zhoršují se snižující se teplotou. A zdaleka největším problémem, se kterým se jako řidiči setkáváme, je namrzlá silnice.

 

V podstatě jde o vozovku, která je pokryta vrstvou ledu různé tloušťky či kompozice. Vždy však platí, že snižuje tření a zvyšuje tak pravděpodobnost, že se dostanete do smyku. Je tedy pochopitelné, že musíme na těchto vozovkách dávat při řízení zvýšenou pozornost, a jet mnohem opatrněji. Problém je však v tom, že někdy ji není snadné poznat dříve, než na ni vjedeme.

 

namrzlá vozovka

 

Situaci nepomáhá ani to, že Slunce svítí mnohem kratší dobu. Valná většina z nás tedy jezdí jak ráno do zaměstnání tak večer domů za tmy. A je jasné, že nižší viditelnost celou věc nijak nezlepšuje. Je proto vhodné předvídat a zhruba vědět, zda se máme námrazy obávat či nikoliv.

 

Tím hlavním faktorem je zde samozřejmě teplota. Ovšem nenechme se mýlit – náledí se může tvořit i ve chvíli, kdy je nad nulou. Stačí jen, aby zde působil další zdroj, například studený vítr. To je ostatně také důvod, proč se například na mostech tvoří mnohem dříve, než na jiných místech. Pokud se tedy teploty pohybují kolem nuly, je dobré s námrazou počítat.

 

dopravní nehoda

 

Dalším faktorem je vlhkost. Mokrá či zasněžená vozovka zamrzá mnohem rychleji a snadněji, než ta suchá, kde led tvoří pouze kondenzovaná vzdušená vlhkost, která navíc bývá v zimě poměrně nízká. Pokud tedy pršelo či sněžilo, je dobré mít se na pozoru. Téměř určitě se totiž s ledem setkáme.

 

Jak ale poznat, že je na silnici náledí? Tím prvním indikátorem je zvláště lesklý povrch u mokré vozovky, a bílý povlak u té suché. Pozor bychom však měli dávat i ve chvíli, kdy je zde rozježděný sníh. I ten totiž představuje nebezpečí, a to mnohem větší, než si většina řidičů uvědomuje.