Každý z nás musí chodit nakupovat a toho také obchodníci využívají. K tomu, abychom v obchodě nakoupili a utratili více než jste původně chtěli, použávají nejrůznější řadu triků, kterých si mnohdy ani nemusíme všimnout. Teď se o některých z nich dozvíte.
· Úroveň očí – Do této úrovně jsou v obchodech umisťovány ty nejdražší nebo preferované produkty. Sází se na to, že zákazník vezme to, co uvidí jako první a bude ještě rád, že ušetřil čas a nemusel se zbývat zkoumáním a porovnáváním produktů. To nejlevnější jsou nejčastěji umístěny příliš nahoře nebo v regálech u země.
· Body, nálepky – Tento tah je teď opravdu velice využíván. Za každý nákup v určité hodnotě obdržíte bod a za jistý počet bodů obdržíte odměnu zdarma nebo za drobný poplatek. Lidé potom častěji a více utrácejí, aby dosáhli určeného počtu bodů, protože je to přeci „zdarma”. Často se jedná o hračky pro děti, protože obchodníci vědí, že prosbám našich ratolestí jen těžko odoláváme.
· Slevy a akce – To je to, co nás do obchodů táhne nejčastěji. No jo, ale každý obchod má výhodnou slevu na něco jiného a kdo z nás má čas a energii objíždět všechny tyto obchody? Téměř nikdo. A proto vše nakoupíme rovnou v prvním obchodě. Podobné je to i s limitovaným nebo krátkodobým zbožím. Musíme si toto zboží přeci koupit hned i když není zrovna nejlevnější, protože je nabídka pouze dočasná.
· Orientace – Obchodníci velice rádi stěhují regály ve svých prodejnách nebo přesunují zboží na jiné místo. Zákazník pak musí zboží hledat a projít celým obchodem, což vede k tomu, že koupíme i to, pro co jsme původně vůbec nepřišli.
· Sladké u pokladen – Je to jednoduché. Stání ve frontě u pokladny nás unavuje, a tak si k nákupu ještě přihodíme něco sladkého, abychom uklidnili své pocuchané nervy. Navíc jsou tyto produkty umístěny tak, aby na ně viděly i děti.
· Označení – I když uvidíte na zboží českou vlaječku, nemusí to nutně znamenat, že se skutečně jedná o český výrobek. Toto zboží se může v naši zemi pouze balit nebo se zde mohlo v minulosti vyrábět (receptura). Obchodníci totiž zaznamenali, že po domácích produktech saháme mnohem více.